Inhoud:

Vrouw kijkend naar webshop op tablet

Wat is een webshop?

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Een webshop is een variant van een website, wat het mogelijk maakt om online producten of diensten te verkopen. Vaak wordt een webshop ook een ‘webwinkel’ genoemd. Het woord webshop bestaat uit twee woorden: ‘web’ (het internet) en ‘shop’ (shoppen ofwel kopen). ‘Web’ is de afkorting van ‘www’, het wereldwijde web of ‘world wide web’ in het Engels. 

De eerste online bestelling

In 1994 werd de eerste online bestelling geplaatst bij De Pizza Hut. Sinds 1995 is het aantal online verkopen serieus gaan groeien, toen de Amerikaanse verkoopplatforms Amazon en eBay werden opgericht. In Nederland begon Wehkamp als een van de eerste bedrijven met het online verkopen van kleding via hun eigen webshop. Na de oprichting van de zoekmachine Google in 1998 zagen steeds meer mensen en bedrijven het nut in van online verkopen. 

Hoe werkt een webshop?

Webshops bieden de mogelijkheid aan om online de productcatalogus van een bedrijf te bekijken en hier direct bestellingen bij te plaatsen. In tegenstelling tot de meeste fysieke winkels, is het bij een webshop mogelijk om 24 uur per dag, 7 dagen per week producten te bekijken en te (ver)kopen.

Het aankoopproces in een webshop begint door een product toe te voegen aan de winkelwagen. Vanuit hier belandt de bezoeker in de zogeheten ‘checkout’. In de checkout dient de koper gegevens op te geven, zodat de bestelling verwerkt kan worden. Vervolgens kan er gekozen worden voor diverse betaalmethoden, zoals: iDeal, Bancontact of bijvoorbeeld het steeds populairder wordende achteraf betalen. En tot slot kan de klant kiezen waar en wanneer de bestelling afgeleverd dient te worden. 

Wat voor soorten webshops zijn er?

Er zijn webshops in allerlei vormen en maten, elke webshop is dan ook anders. De een richt zich alleen op consumenten (B2C), de ander op het verkopen aan andere bedrijven (B2B). Weer andere webshops richten zich op beiden. Daarnaast zijn er ook weer webshops die zich focussen op een specifieke niche producten en verkopen maar een paar producten, andere webshops hebben een heel breed productassortiment en verkopen duizenden producten.

Wat voor webshop je ook hebt of van plan bent om te (laten) maken, je moet duidelijkheid bieden aan jouw doelgroep. Het moet voor een bezoeker precies duidelijk zijn wat er wordt aangeboden. Een onduidelijke webshop zorgt namelijk voor afhakende bezoekers, duidelijkheid zorgt daarentegen voor een grotere kans op een conversie. 

Uitleg van het begrip ‘conversie’

Een conversie is een gewenste actie of doel waarvan je wil dat jouw doelgroep deze uitvoert op jouw website of webshop. Het plaatsen van een bestelling is een duidelijk voorbeeld van een conversie in een webshop, bij een website kan dit bijvoorbeeld zijn het invullen van een contactformulier of het aanmelden op een nieuwsbrief.

Waarom zou je een webshop beginnen?

1. Wees zichtbaar of wordt overgeslagen 

Online zichtbaarheid is in 2021 niet meer een nice to have, maar een absolute noodzaak. Jouw doelgroep begint hun reis tegenwoordig eerste online, voordat zij overwegen om jouw winkel te bezoeken. Mensen willen je assortiment goed kunnen bekijken. Ben je niet goed vindbaar in zoekmachines of biedt jouw webshop een ongebruiksvriendelijke ervaring aan mobiele bezoekers? Dan kiest jouw doelgroep voor de concurrent en loop je dus omzet mis.

2. De e-commerce wereld blijft groeien

De e-commerce wereld is een van de meest dynamische en snelst groeiende markten in de wereld. In Europa stijgt de omzet jaarlijks met zo’n 6,7%. In 2020 is de gehele Europese e-commerce sector gegroeid naar een recordomzet van 717 miljard euro, een groei van maar liefst 12,7% in vergelijking met een jaar eerder (bron: Thuiswinkel.org). 

In Nederland werd er in het eerste half jaar van 2020 een recordomzet van 12 miljard euro behaald. Ondanks de bizarre en moeilijke tijden waarin we momenteel leven, zijn de verwachtingen dat de e-commerce omzet naar nieuwe hoogte zal blijven stijgen.

3. Grenzeloos online bereik

Een fysieke winkel is veelal gelimiteerd tot de directe verkoopomgeving. De mogelijkheden bij een webshop zijn daarentegen letterlijk grenzeloos. Door een webshop als extra verkoopkanaal in te zetten, kun je jouw afzetmarkt vergroten. Zelfs tot op internationaal niveau. 

4. Altijd online en bestellingen ontvangen 

Webshops zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar voor jouw doelgroep. Op het gemak kunnen zij jouw assortiment bekijken en een bestellingen plaatsen. Mensen accepteren vaste tijden waarop wordt gekocht niet langer. Zij willen producten of diensten kunnen kopen wanneer het hun uitkomt. Onthoud goed dat jouw doelgroep altijd en overal online is. Dit komt omdat vrijwel iedereen altijd een smartphone op zak heeft en dus bij jou een online bestelling kan plaatsen. Uit onderzoek van ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek blijkt dat de helft van consumenten verwacht in 2024 de meeste online aankopen per mobiel te doen.

Wat kost het om een webshop te laten bouwen?

De kosten voor het laten bouwen van een webshop zijn afhankelijk van jouw wensen en de tijd die er nodig is om deze te realiseren. Sommige webshops kosten enkele honderden euro’s, andere webshops kosten zelfs honderdduizenden euro’s. Of een prijs realistisch is dus afhankelijk wat je wil bereiken. 

Een relatief eenvoudige webshop met een beperkt aantal producten is al beschikbaar vanaf circa 1.000 à 2.000 euro. Wil je een geavanceerdere webshop met meerdere opties? Dan moet je rekening houden met enkele duizenden euro’s. Webshops die volledig op maat worden gebouwd kosten al snel tienduizenden euro’s.

Benieuwd naar jouw webshop mogelijkheden?

Bij Webwolves vinden we het belangrijk om jou altijd een passend en realistisch voorstel te kunnen doen. Dit doen we door goed naar jouw wensen en doelstellingen te luisteren. Hierdoor kunnen we voor vrijwel elk budget een passende oplossing bieden. 

Wil je graag weten wat er voor jou mogelijk is? Neem dan even contact met ons op of laat je gegevens achter zodat wij je kunnen benaderen. Dan bespreken we samen vrijblijvend de jouw webshop mogelijkheden.

Ook interessant om te lezen

Add Your Heading Text Here